• ایمیل info@koohyaranePars.com

برنامه خط الراس کپیری

برنامه صعود زمستانه به خط الراس قله کپیری دنا

روز چهارشنبه ۹۷/۹/۲۱

ساعت ۷ بعد از ظهر به اتفاق پنج نفر از دوستان به قصد صعود به قله کپیری دنا عازم شهرستان سی سخت شدیم و ساعت ۱۱ شب به این شهرستان رسیدیم و در حالی که هوا به شدت سرد بود بعد از چند تماس تلفنی و هماهنگی های لازم سوییتی اجاره کرده وشب را به استراحت پرداختیم و نیمه های شب یکی دیگر از دوستان که از تهران حرکت کرده بود به ما ملحق گردید.

روز پنجشنبه ۹۷/۹/۲۲

ساعت 4:30 صبح بیدار شده و بعد از جمع کردن وسایل و تحویل سوییت به صاحبخانه ساعت 5:30 حرکت کرده و از کوچه های تاریک و خلوت سی سخت گذشته و به ابتدای باغ منتهی به دره بزکش رسیدیم و در آنجا یک گروه کوهنوردی دیگر که از این شهر جهت آمادگی صعود زمستانه عازم این قله بودند بعد از احوال پرسی و کمی صحبت راه خود را ادامه داده و با عبور از کنار چشمه کلنجه به سمت چپ به طرف بن رود و تنگ حرا مسیر را تغییر داده و بعد از حدود ۱۵ دقیقه ادامه مسیر برفکوبی شروع شد و در بیشتر جاها برفکوبی داشتیم تا اینکه در جایی از مسیر هم بزفکوبی داشت و هم آفتاب گرممان می کرد و برای صبحانه توقف کردیم.حدود نیم ساعت از زمانمان را به صرف اختصاص دادیم و بعد از جمع کردن وسایلمان ساعت ۹ ابتدای تنگ حرا بودیم.

با عبور از روی برفهایی که در اثر ریزش بهمن بوجود آمده بودبه سمت چپ مسیر ادامه مسیر دادیم و روی یک یال قرار گرفتیم که منتهی به ابتدای گرده کپیری می شد.تمام مسیر پوشیده از برف پودری بود و هوا بسیار گرم بود و مسیری که فکر میکردیم ۴۵ دقیقه پیمایش میشود ۳ ساعت زمان برد تا به ابتدای گرده رسیدیم.

بعد از صعود یک گرده ۱۵ متری روی یال قرار گرفتیم و پیمایش اصلیمان آغاز گردید تا ۵ بعد از ظهر پیوسته صعود کردیم و دو قسمت از مسیر نیز مجبور به استفاده از طناب ثابت و حمایت روی طناب شدیم و به دلیل اینکه دو طرف یال منتهی به دره های عمیق و شیبدار می شد یک لحظه غفلت و عدم تعادل روی تیغه ها با عث بروز اتفاقی وحشتناک می شد لذا موقعیت ایجاب می کرد که در کمال ایمنی کامل صعود انجام دهیم و در ساعت ۵ بعد از ظهر به نقطه ای رسیدیم که مناسب ترین مکان جهت شبمانی بود و جای دو الی سه چادر جهت شبمانی فراهم بود بعد از صاف کردن جای چادرها و برپا کردن آنها شب را درهوای بسیار سرد و کمی باد به صبح رساندیم (ارتفاع۳۱۰۰)

جمعه ۹۷/۹/۲۱

ساعت ۵:۳۰ صبح بیدار شدیم و بعد از جمع کردن وسایل و صرف صبحانه و جمع کردن چادر ها صعودمان را شروع کردیمالبته امروز باتوجه به اینکه مسیرمان یخ زده بود مجبور به استفاده از کرامپون شدیم و پیشبینی ما بر این بود که تا ظهر روی خط الراس باشیم ولی با شروع صعودمان با شرایط متفاوت رو به رو شدیم.

مسیر تیغه ای با برفکوبی های اکثرا زیاد و کار با کرامپون روی مسیرهای ترکیبی که زمان زیادی برای عبور از آنها سپری شد و امروز در دو قسمت از مسیر مجبور به نصب طناب ثابت و حمایت نفرات با طناب ثابت شدیم که امروز هم مثل دیروز حدود ۹ ساعت درگیر مسیر بودیم و ساعت ۱۶:۳۰ به محلی رسیدیم که مجبور به شبمانی شدیم و بعد از برپایی چادر شب را در هوایی آرام و سرد به صبح رساندیم.(ارتفاع۳۵۰۰)

شنبه ۹۷/۹/۲۴

ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شده و بعد از جمع آوری وسایل و صرف صبحانه و جمع کردن چادرهایمان با توجه به اینکه قسمت اعظم مسیر را پیمایش نمودهساعت ۸ صبح صعودمان را ادامه دادیم و از یک دهلیز برفی عبور نموده و با یک تراورس به سمت راست وارد یک دهلیز کم شیب منتهی به خط الراس شدیم و ساعت ۱۱ روی خط الراس بودیم.

بعد از گرفتن چند عکس یادگاری با دورنمایی از قلل بیژن ۲ و بن رود و کپیری و بیژن ۱ به سمت قله حوض دال حرکت کرده و بعد از عبور از تراورس در جایی برای صرف نهار توقف کرده و \س از صرف نهار و عبور از زیر قله حوض دال ساعت ۳ بعد از ظهر به چشمه پونه رسیدیم و از طریق دره بزکش به سی سخت رسیدیم تا ساعت ۹ شب سی سخت بودیم و بعد از آن به طرف شیرازحرکت کرده و ساعت ۱۲:۳۰ نیمه شب شیراز بودیم

نفرات شرکت کننده:

سرکار خانم راضیه قنبری(مهمان)

آقایان:

مجتبی نظری

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت کنید

برای ثبت نظر باید عضو باشید، اگر عضو هستید از لینک ورود به حساب کاربری به حساب کاربری وارد شوید. اگر عضو نیستید می توانید از لینک عضویت در سایت در مدت زمان کوتاه در سایت عضو شوید.

با ما همراه شوید

کانال تلگرام کوهیاران پارس

جلسات هفتگی

همه هفته شنبه ها ساعت 18:30 الی 20:00
شیراز، بلوار شهید بهشتی، بوستان خلد برین ساختمان کلاه فرنگی(کانون جهان دیدگان) انتهای راهرو دست راست