• ایمیل info@koohyaranePars.com
  • روابط عمومی09174067732

صعود زمستانه به قله رنج سپیدان

صعود به قله رنج از مسیر دروازه کوچک
قله رنج سومین قله استان فارس است که به دو قسمت رنج کوتاه و رنج بلند تقسیم میشود رُنج در کویش لری به معنی قله یا بلندی میباشد.
مسیر دروازه کوچک یکی از مسیرهای جذاب قله رنج میباشد به طوری که وقتی از سمت جاده سپیدان کاکان روبه روی قله  قرار میگیرید آخرین مسیر از سمت راست که منتهی به قله است میباشد  و سمت راست قیف رنج قرار دارد و از شیب تندی برخوردار است می باشد  برای صعود از این مسیر در فصل زمستان داشتن کرامپون دوازده شاخه کاسکت و کلنگ کوهنوردی و طناب الزامی  است.
پنج شنبه بیستم دی
ساعت 12:30 از شهرک گلستان به سمت سپیدان حرکت کردیم و ساعت 13:45 به سپیدان رسیدیم قرار بود دو نفر از اعضا به ما ملحق شوند که در مسیر جاده سپیدان به کاکان به ما ملحق شدند جاده فوقالعاده ترافیک سنگین داشت بعد از راهداری سه چاه سمت راست جاده تابلو پیست اسکی پولاد کف و فاصله تا اقلید وجود دارد که همانجا ابتدای مسیر میباشد ماشین ها را کنار جاده پارک کرده و لباس و تجهیزات را جمع کرده و ساعت 15:30 به سمت جاده خاکی که بالای همان تابلو مشخص است به سمت جانپناه  رنج حرکت کردیم و حدود ساعت 16 به پناهگاه رسیدیم
مسیر را در شیبی تند که کاملا یخ زده بود به سمت پایین ادامه دادیم به دستور سرپرست همه کرامپون و کاسکت پوشیده و پس از چک کردن وسایل به سمت پایین حرکت کردیم حدود ساعت 17:20 به پایین مسیر رسیده و به سمت چپ متمایل شدیم یک منبع سیمانی آب در پایین وجود دارد که محل مناسبی برای کمپ زدن بود چون هوا رو به تاریکی بود همانجا کمپ زدیم زیبا ترین تصویر رنج هنگام غروب آفتاب تاریک شدن منطقه و قرمز ماندن سه تیغ کوه رنج کوتاه و رنج بلند میباشد که به همنوردان توصیه میشود از این زیبایی بی بهره نمانند.پس از برپایی چادر و صرف شام و گپ و گفتگوی شبانه ساعت 21 خوابیدیم.

جمعه بیست و یکم دی ماه نود و هفت

صبح ساعت 4:30بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و جمع کردن کمپ ساعت 6 از یال سمت راست به سمت قله حرکت کردیم با توجه به شیب مسیر در جایی از مسیر کنار تخته سنگی چادرها را قرار داده تا هم بار تیم کم و هم سرعت عمل زیاد شود و مسیر ادامه دادیم و ساعت ده به زیر دیواره قله رسیدیم شیب نسبتا تند بود و با سرعتی کم پیمایش از مسیر تند و ترکیبی ادامه دادیم.
ساعت 12 به بالای خط الراس رسیدیم که تا قله حدود کمتر از صد متر راه بود و شیب نسبت به مسیر طی شده ملایم تر به نظر می آمد در طول مسیر دروازه کوچک چند جا سیم بکسل و کارگاه رول حلقه وجود دارد که احتمال میرود صفحه رول هایی هم باشد که زیر برف رفته بوده و بر اساس نظر پیشکسوتان این صفحه رول ها توسط استاد کرمی و باشگاه شیراز جوان نصب گردیده است.
در بالای خط الراس یکی از نفرات تیم دچار علایم ابتدایی هایپوترمی شد که با توجه به آموزش های تیم و دانش فردی شخص  سریع لباس های ایشان تعویض و در پناه باد قرار گرفت و به سرعت به حالت نرمال برگشت و که پس از بهبودی به همه تیم  ساعت 13 سمت قله حرکت کردیم

ساعت 13:15 به قله رسیدیم باد شدیدی در طول مسیر کوتاه داشتیم که بورانی سخت در پی داشت پس از رسیدن به قله و گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کرده و از مسیر ساده دروازه بزرگ به پایین کوه سرازیر شدیم در طول مسیر یک کوهنورد هم که از هم تیمی های خود جدا مانده بود با اطلاع دادن به سرپرست ایشان به پایین هدایت شد و سه نفر از اعضای تیم به سمت چادرهایی که در مسیر قرار داده بودیم حرکت کرده و جهت برداشتن آنها رفته و نهایتاً همه ساعت 17 به کمپ شب قبل رسیده و به سرعت از شیب تند منتهی به جانپناه بالا رفته و حدود ساعت 18 به جاده و ماشین ها رسیدیم و به دلیل سرمای زیاد سریع تعویض لباس کرده و به سمت سپیدان حرکت کرده و همه ساعت 20 به شیراز رسیده و برنامه پایان یافت.
نفرات شرکت کننده:
سرکار خانم آرتا دخت مصفا (سرپرست)
آقایان:
سعید صفایی
امین حیدری
بهزاد فرهنگیان
سینا برغدان(مهمان)
حمید رضا دهقان(مهمان)

نظرات کاربران

نظر خود را ثبت کنید

برای ثبت نظر باید عضو باشید، اگر عضو هستید از لینک ورود به حساب کاربری به حساب کاربری وارد شوید. اگر عضو نیستید می توانید از لینک عضویت در سایت در مدت زمان کوتاه در سایت عضو شوید.

با ما همراه شوید

کانال تلگرام کوهیاران پارس

جلسات هفتگی

همه هفته شنبه ها ساعت 18:30 الی 20:00
شیراز، بلوار شهید بهشتی، بوستان خلد برین ساختمان کلاه فرنگی(کانون جهان دیدگان) انتهای راهرو دست راست